Козунак с квас

Козунак с квас.





Голямо предизвикателство за мен. За първи път ми се получи ( от реален втори опит )

Първо ще започна с това, че на ръка е адски трудно да се заемете с такова 'чудо'. Също ще спомена, че цялото време, което ми отне да направя тестото, да втаса, да го оформя и отново да втаса е 27 часа. Да, толкова. Както знаете, кваса, не е като маята и отнема доста повече време, но си заслужава. 

Този път отново използвах трърда квас, но захваната по малко по-различен начин. Миналия път ви показах Левито Мадре, с кисело мляко. Този път е захваната с мед, вода и бяло брашно.

нужни са ви 

100 гр. бяло брашно ( аз ползвам тип 405 )
50 мл. вода
1 ч.л. мед

В купа смесете изброените продукти и направете топче, тесто. Направете кръст, с разрези и оставете полученото тесто в буркан.
след 48 часа .. 
Вземете 100 гр. квас, към нея добавете 50 мл. вода и 100 гр. брашно.
До 24 часа, би трябвало буркана да се е изпълнил и да виждате много шупли.

Повторете всичко това още веднъж.  
На 5-ти ден, сте готови за работа.


Рецепта за козунак

Тук следват няколко етапа.

Първи етап :

200 гр. твърда квас
150 гр. прясно мляко
50 гр. захар
200 гр. бяло брашно

Загрейте млякото ( без да завира ) и сложете захарта към него, да се разтопи. Изчакайте малко да изстине. В купа сложете 200 гр. квас, добавете млякото и разбъркайте хубаво. Така, че кваса да се смеси хубаво с млякото. След това добавете брашното. Омесете меко тесто и оставете да удвои обема си ( 6-7-8 часа. )


Когато е готово следва ..

Втори етап :

6 яйца ( 1 жълтък за намазване )
щипка сол
200 мл. сметана
200 гр. захар
лимонова/портокалова есенция
ванилия
около 800 гр. брашно*
200 гр. масло

В купа сложете вече втасалото тесто. Към него добавете и всичко останало, което е изброено, без мазнината. Тук не мога и аз да ви опиша каква борба и мърморене беше. Месете, колкото можете повече. Поне 20 минути ( на ръка ). Голяма мъка ха-ха.Мъжа ми помогна малко с месенето, аз не можах да се справя с това 'чудо' сама. Оставете полученото тесто да си почине 30 минути.
Сега идва време да вкарате мазнината. Трудна част.

Разтопете маслото и започнете по малко да го вкарвате в тестото и да премесвате, докато попие. Не натискайте много тестото. След като свършите с вкарването на мазнината, премесването, мачкането и всичко, което можете да направите с него ( отново поне 20 минути ), го оставете да втаса.
Тук следват няколко дърпания. Може би 5-6 през 30 минути. 
И идва ред на основното втасване .

Трети етап :

След като сте приключили с дърпанията оставете тестото да удвои обема си, около 12 часа ( в моя случай )

  12  часа разлика


Четвърти етап :

Вече на следващата сутрин, тестото е готово. Оформете го, както желаете и оставете отново да втаса. ( около 6 часа )

Пети етап :

Ред е да печете. Когато вече оформените козунаци отново втасат, намажете ги с жълтък и малко прясно мляко. Поръсете със захар или с каквото пожелаете. Пуснете фурната на 200° и оставете да загрее. Пече се може би 20-25 минути. Зависи от формата, големината и фурната.

При мен от това огромно тесто, се получиха 12 козуначета във мъфин формата. Един по-малък козунак с тройна плитка и един доста големичък 'красавец'.

Отне ми много време, но си заслужаваше. Надявам се да ви хареса. Ако решите да опитате, споделете резултатите си с мен в страницата ми във Фейцбук.




0 коментара